شهردار آنکارا: نام خیابان فرانسه را عوض می‌کنیم!
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 195
بازدید ماه : 186
بازدید کل : 60375
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




نزاع میان فرانسه و ترکیه بالا گرفته است. روزنامه‌های ترکیه با تیترهایی همچون «سارکوزی شیطان» و «شرم بر فرانسه» به تصمیم سنای فرانسه واکنش نشان داده‌اند. شهردار آنکارا هم گفته است که نام خیابان سفارت فرانسه در این شهر را تغییر خواهد داد، ولی وزیر خارجه فرانسه از ترک‌ها خواسته که آرام باشند و احساساتی نشوند.

در حالی که وزیر خارجه فرانسه از ترک‌ها خواسته است، در واکنش به تصویب قانونی در فرانسه آرام باشند و احساساتی نشوند، مقامات و رسانه‌های ترکیه از اقدام سنای فرانسه در تصویب قانونی که انکار کشتار ارمنیان توسط امپراتوری عثمانی در خلال جنگ جهانی اول را جرم دانسته، خونشان به جوش آمده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وطن» در ترکیه با تیتر «شرم بر فرانسه» و روزنامه دیگری با تیتر «سارکوزی شیطان»، به این تصمیم فرانسه واکنش نشان داده است. شهردار آنکارا نیز اعلام کرده، خیابانی را که سفارت فرانسه در آن است، به خیابان الجزایر تغییر نام خواهند داد و در آنجا بنای یادبودی برای افرادی که توسط فرانسه به قتل رسیده‌اند، بنا خواهد کرد.

چندی پیش، نخست وزیر الجزایر از اردوغان خواسته بود که خون الجرایری را برای خود معامله نکند، چرا که یکی از مخالفان استقلال الجزایر تا سال‌ها خود عثمانی بوده است!

بنابراین، رجب طیب اردوغان هم تهدید کرده است که سفر آینده خود به فرانسه را لغو خواهد کرد.

تحلیلگران بر این باورند که آنکارا چند گزینه برای مقابله به مثل در برابر فرانسه خواهد داشت؛ این کشور می‌تواند سفیر خود از فرانسه را فرابخواند و سفیر فرانسه در آنکارا را هم به این کشور برگرداند و سطح روابط دو کشور را تقلیل داده و به سطح کاردار برساند؛ افزون بر این، ترکیه می‌تواند پایگاه‌های نظامی و آب‌های خود را روی نیروهای فرانسوی ببندد. این در حالی است که تعلیق قراردادهای اقتصادی میان دو کشور و به ویژه تعلیق قراردادهای هسته‌ای بین این دو کشور، زیان فوق‌العاده‌ای را به شرکت‌های فرانسوی وارد می‌کند.

با وجود این، گویا، هم‌اکنون دولت ترکیه کاری انجام نخواهد داد، بلکه با راه انداختن جوی تبلیغاتی، منتظر تصمیم سارکوزی خواهد ماند، چرا که این قانون را باید سارکوزی هم امضا کند تا اعتبار عملی یابد؛ بنابراین، در صورتی که این قانون به امضای رئیس جمهور فرانسه هم برسد، احتمالا تنش میان این دو کشور بالا خواهد گرفت.

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که به صورت سنتی با حضور ترکیه در اتحادیه اروپا هم مخالفت می‌کند و در نزاع ترکیه و قبرس هم جانب قبرس را گرفته است.

مسیحیان ارمنی مدعی هستند، در خلال جنگ اول جهانی، امپراتوری عثمانی نزدیک یک میلیون و نیم ارمنی را به قتل رسانده است. آنان این حادثه را نسل‌کشی دانسته و انکار آن را جرم می‌دانند؛ موضوعی که در فرانسه هم تصویب شده است.

ولی با این حال، ترکیه بر این باور است، هیچ گونه نسل کشی نشده و این میزان کشته هم از مسیحیان ارمنی و هم از مسلمانان ترک بوده است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, :: 12:4 ::  نويسنده : Hadi